Norges Triatlonforbund

Norges Triatlonforbund opplever i disse dager en interessebølge som sveiper over landet. Det som før var å regne som en ekstremsport har nå i løpet av bare de siste årene blitt tilgjenglig også for den vanlige mosjonisten. Norge har også fått noen av verdens beste utøvere på olympisk distanse.

 

Med andre ord lå alt til rette for en oppdatering av logo og profil.

 

Det finnes utallige logoer for triatlonkonkurranser og -klubber både nasjonalt og internasjonalt. Ofte forestiller logoen tre stiliserte personer som utfører de tre grenene, framstilt med mer eller mindre hell. Vi ønsket å fjerne oss fra denne fremstillingen og heller finne en form som kunne symbolisere de tre grenene fremfor å avbilde de. Etter en lang skisseprosess falt det endelige valget på en lett gjennkjennelig, minimalistisk og nyskapende trekantform.

Logosymbolet er en fusjon mellom en trekant, et evighetssymbol og symbolet for severdighet. De tre sidene representerer de tre grenene i triatlon: svøm, sykkel og løp, men også de tre hovedaspektene ved all idrett: trening, ernæring og hvile. De står også for Norges Triatlonforbunds kjerneverdier: fellesskap, mestring og begeistring.

 

I den gamle logoen brukte Norges Triatlonforbund den engelske skrivemåten: Triathlon. Vi anbefalte de å bruke den norske skriveformen ettersom de er en nasjonal forening, en anbefaling de fulgte.

 

Det ble utviklet en omfattende profilmanual der de aller fleste kommunikasjonsflater er definert. Spesielt seksjonen for klær og drakter er veldig gjennomarbeidet, der det var mange ulike roller som hver trengte sitt klare, differensierte utseende samtidig som man enkelt så at de tilhørte samme avsender.

Vi designet et «endless pattern» som blir brukt på både draktene, presentasjoner, mapper med mer, der logosymbolet kommer tydelig fram inni mønsteret .

Fargepaletten går i hvitt, grått og svart – i tillegg til tre farger for å illustrere de tre idrettsgrenene: blått, orange og grønn. Friskheten i fargene står godt sammen med seriøsiteten i gråtonene.

 

Profilen framstår nå som tidløs, solid og seriøs, og vil hjelpe forbundet med å vokse videre i årene som kommer.

 

Foto av landslagsutøvere: Mikal Iden

Dato

17. juni 2016

Kategori

DESIGN, IDENTITET